Autonieuws

SEAT Tarraco: zo werken de nieuwste assistentiesystemen

Door Seat
Rollover Assist primeur voor SEATPre-crash activeert in 0,2 seconden diverse functies, waaronder aanspannen van veiligheidsgordels en sluiten van portierramen

Het Pre-crash systeem in de SEAT Tarraco wordt onder meer door onderstuur, overstuur of hard remmen geactiveerd. De auto detecteert automatisch een dreigend ongeval en kan vervolgens in 200 milliseconden reageren. Afhankelijk van het soort ongeval trekt het systeem de veiligheidsgordels strakker aan, worden de alarmlichten geactiveerd en gaan geopende ramen en het schuifdak automatisch dicht om verder letsel te voorkomen.

Actieve-veiligheidsystemen spelen een steeds belangrijkere rol bij het beschermen van zowel de inzittenden als andere weggebruikers. In sommige gevallen kunnen de systemen ongelukken voorkomen en ook de gevolgen ervan minimaliseren. Een voorbeeld hiervan is de nieuwe Rollover Assist op de SEAT Tarraco, die wordt geactiveerd wanneer de grote SUV onverhoopt kantelt. In zo’n geval maakt de auto onder meer contact met nooddiensten, schakelt de motor uit, worden de portieren ontgrendeld en schakelt het systeem de alarmlichten in.

Sensoren en regelmodules altijd standby

Rijassistenten vormen een ‘grote revolutie’ in de ontwikkeling van automodellen. Innovaties op het gebied van geavanceerde veiligheid hebben enorme vooruitgang geboekt, zoals te zien is aan de integratie van 'intelligente' sensoren en regelmodules. Dankzij deze systemen kunnen auto's mogelijke oorzaken van ongevallen identificeren en onmiddellijk reageren om ze te voorkomen. Ook de manier waarop ze bestuurders zonder enige menselijke tussenkomst op de hoogte stellen, is geëvolueerd. Te denken valt bijvoorbeeld aan akoestische signalen die ervoor zorgen dat de aandacht op een waarschuwingslampje wordt gevestigd. Maar ook gesproken aanwijzingen, trillingen in het stuur, rijbaancorrecties en automatisch remmen.

SEAT streeft naar nul ongevallen

De auto van de toekomst wordt steeds meer de som van meerdere assistentiesystemen. De bestuurder wordt steeds meer een meerijdende inzittende van de auto, dus moeten de veiligheidssystemen zich aanpassen aan deze situatie. Auto’s gaan onderling communiceren, wat gaat bijdragen aan het doel van SEAT: nul ongevallen.

|Doorsturen

Meest gelezen

112-meldingen

Landelijk nieuws

Regionaal nieuws

Ondernemend

Autonieuws

Weer